4/25/2012

ZETMAN- MINI PORADNIK MANGOWY

Coś co pewnie większość osób interesujących się rysowaniem mangi widziało ^.^
Masakazu Katsura wypuścił 2 filmiki które ukazują proces rysowania Zetmana i właśnie na nich możemy znaleźć wiele odpowiedzi na to jak się za to zabrać.

RYSOWANIE MANGI W 3 KROKACH
   
 1. Bardzo ważne jest by wcześniej rozrysować sobie swoją historię na luźnych kartkach, gdzie układamy kadry i dymki, tak by tworzyły stylistyczną całość. Strona nie może być chaotyczna, wszytko musi mieć swoje ustalone wcześniej miejsce tak by dało się później na to patrzeć, a dobrze zaprojektowana strona sama przyciąga wzrok potencjalnego czytelnika

-Manga rysowana jest na formacie od a4/a3, zależne jest to od upodobań rysownika a także od tego w jakim formacie i jakiej wielkości ma być po wydruku. Ważne jest aby przy rysowaniu zaznaczać sobie która strona jest prawa a która lewa a także numerek strony, ponieważ: obie strony muszą do siebie pasować stylistycznie i kolorystycznie (dziwnie to wygląda gdy jedna ma np. czarne tło a druga białe) albo na jednej i drugiej w tym samym miejscu styku kartek (tam gdzie się ją klei) spotykają się 2 identyczne kadry np. z twarzą tego samego bohatera w podobnej pozycji, lub nagle okazuje się że nasz pejzaż na 2 strony znajduje się tak naprawdę po złożeniu komiksu po 2 stronach jednej kartki xD. Kadry nie muszą być rysowane w odstępie od krawędzi kartki (białe marginesy dookoła jak w komiksach) ale trzeba pamiętać że zazwyczaj do druku potrzebne są 3 milimetrowe spady które później zaznacza się w programie graficznym po zeskanowaniu. Od strony wewnętrznej robimy szerszy biały margines (gardło) możemy dodać go później w programie graficznym. Pasek ten jest późniejszego miejscem sklejenia go po wydruku. Problemy te znikają gdy rysuje się na papierze do rysowani mangi gdyż tam mamy zaznaczone wszystkie ważne linie ^.^

-Kadry muszą być spójne treściowo, nie możemy przeskakiwać nagle od jednej rzeczy do drugiej bo sprawi to, że czytelnik nie będzie widział co się dzieje w fabule komiksu. Kadry są jak klatki filmu ukazują akcję która dzieje się za koleją i musimy ją tak  wykadrować by czytelnik nie dość, że wszystko z niej rozumiał to jeszcze płyną w tekście i obrazkach jak w książce, bo prawda jest taka, że jeśli coś staje się nieczytelne lub nie zrozumiałe albo i nie daj Boże bez sensu to się to przeskakuje a gdy całość jest zrobiona bez składu to czytelnik daje sobie spokój i nie czyta dalej.

- Kadry mogą mieć rożne kształty. Mogą ale nie muszą być oddzielone białymi marginesami od siebie. Na stronie powinno być góra 6/7 kadrów, ale gdy jest ich dużo są to głównie rzuty na jakieś zbliżenia/detal/ruch (oko, noga, twarz)a tylko jeden lub 2 są  bardziej rozbudowane. Jeśli jedna strona jest bardzo szczegółowa, na kolejnej powinien znajść się jakiś spokojniejszy kadr na którym oczy czytelnika mogą sobie odpocząć, to samo dotyczy projektu jednej strony. Gdy np dzielimy ją na 2 kadry dobrze jak jeden z nich jest luźniejszy, ale nie jest to reguła ^.^

- Nie wszystkie postaci muszą zawierać się w kadrze, manga jest forma artystyczną, postaci mogą wychodzić za kadr, mogą całkowicie być poza nim, jednak muszą komponować się z resztą strony i ze stroną obok.

 - Tekst powinien nie wychodzić za linie dymków, wręcz powinien być tak osadzony by zostawało jeszcze trochę miejsca do linii, gdyż wtedy lepiej się czyta tekst a także mamy rezerwę miejsca, gdyby coś delikatnie nam się zmieniło w tekście. Najlepiej jest sobie wpisać ołówkiem tekst w dymki, wtedy lepiej możemy zaplanować miny bohaterów i gesty bo po czasie zapominamy co dany bohater mówi w danej chwili i często mina jest nieadekwatna do tego co on mówi.

- Onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze) są jedną z najważniejszych części w komiksie, gdyż zastępują nam dźwięk wydawany przez otoczenie.  Z reguły jest zasada w "polskich mangach", że ich nie rysujemy a dodajemy czcionki specjalne i nakładamy je oddzielnie przy nakładaniu tekstu. U nas ma to na celu to, że eliminuje się późniejszy problem z błędami które często są popełniane przez niedoświadczonych rysowników, można je prze edytować na inne czcionki które są w posiadaniu wydawnictwa, tekst jest wyraźny i łatwo można zmienić jego miejsce na stronie i kształt. Jednak w Japonii onomatopeje są rysowane ręcznie. jest tak dlatego że ogólnie w komiksie jak i w mandze tekst z obrazem powinny tworzyć artystyczną całość, onomatopeja łączy się z obrazem w kadrze i daje podwójny efekt nie tylko dźwiękonaśladowczy ale także wzrokowy, gdyż wielkie słowo boom wkomponowane w tło wybuchu narysowane stylem całego kadru robi większe wrażenie niż boom napisane obok i wygenerowane w jakiejś tam może nawet fajnej czcionce, ale nie stapia się on z obrazem i nie tworzy z nim całości.

2. Gdy szkicujemy wnętrze kadrów które wcześniej zaplanowaliśmy, najpierw zarysowujemy co się ma w nim znajdować przerysowując nasz plan, aby nie zgubić proporcji i perspektywy, później rysujemy detal. Jednak czasem tło kadru jest tak skomplikowane, że lepiej jest sobie wy tuszować postaci na 1 planie aby nam się nie zamazały a dopiero po ich wy tuszowaniu wziąć się za detal tła. 

- Najlepiej jest sobie naszkicować cała stronę i później ją tuszować, ale gdy mamy każdy kadr zamknięty możemy pozwolić sobie na malowanie i tuszowanie ich za koleją bez rozrysowywania całości. Jednak dlatego pierw szkicuje się całość, aby w razie gdyby okazało się po naszkicowaniu, że jednak nasz pomysł nie jest całkiem dobry i nie pasuje nam, możemy go zmienić. A gdy wy tuszujemy sobie połowę strony i na ostatnim kadrze okaże się, że  jednak ten pierwszy się z nim źle komponuje albo nie ukazuje do końca tego co później dobrze było by kontynuowane w kadrze ostatnim to mamy lipie i musimy zaczynać od nowa .

3. Tuszowanie jest chyba najbardziej monotonna czynnością, dlatego niektórzy mangacy wynajmują do tego asystentów. Jednak szanujący się artysta robi wszytko od a do z własnoręcznie. Najlepiej tuszuje się od góry strony do dołu żeby nie rozmazywać tuszu ręką.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz